Zabytkowa stacja kolejki wąskotorowej w Rudach
Strona główna| Mapa strony
Biuletyn Informacji Publicznej Kolejki wąskotorowej w Rudach
Menu
Deklaracja dostępności KuźniaOferta dla grup zorganizowanychGaleriaRozkład jazdy i cennikOferta Historia KolejkiKontakt
Archiwum
Wybierz miesiąc
Wybierz rok
Newsletter

"Rumun" przybył na zabytkową stację
"Rumun" przybył na zabytkową stację
Powiadom znajomego o artykule "Rumun" przybył na zabytkową stację - Kolejka wąskotorowa w Rudach
Podaj adres email osoby, której chcesz polecić artykuł:
Podaj imię polecającego:
Podaj swój adres email:
Drukuj artykuł "Rumun" przybył na zabytkową stację na stronie Kolejka wąskotorowa w Rudach
Dodano: 01.12.2010 r.

Lokomotywa Lyd2, czyli popularny "rumun" - to kolejna maszyna, jaka trafiła w ubiegłym tygodniu na teren zabytkowej stacji w Rudach. Czytaj dalej / Zobacz zdjęcia.

Lyd2 jest nieco młodszym odpowiednikiem swego "kolegi", czyli lokomotywy Lxd2. Oba typy maszyn wyprodukowane zostały w zakładach "FAUR" w Bukareszcie - stolicy Rumunii. Stąd ich potoczna nazwa - "rumun".

Lyd2 - to wąskotorowa lokomotywa spalinowa produkowana w latach 1977-1982. Maszynę budowano w wersjach na różne rozstawy torów: od 600 mm (egzemplarz rudzki) przez 700, 785 po 1000 mm.

Po polskich torach jeździło 75 tego rodzaju lokomotyw. Polska zaopatrywała się w nie od 1977 r. Większość używana była na kolejach przemysłowych (rozstaw toru 750-785 mm, sporadycznie 600 i 1000 mm), 24 na PKP (rozstaw toru głównie 600 mm, trzy na tor 750 mm) i 7 na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej (750 mm). Po 1990 r., w zmienionych warunkach ekonomicznych, około połowa została złomowana, niewielka część pozostaje sprawna do dziś. Kilkanaście sztuk zostało sprzedanych za granicę: do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech i Saint Kitts (państwo w Ameryce Środkowej na Morzu Karaibskim).

Lokomotywa Lyd2 posiada wysokoprężny czterosuwowy, szcześciocylindrowy rzędowy silnik Maybacha o mocy 350 KM (100 KM mniej niż model Lxd2); rozwija prędkość do 25 km/h. Jej masa to 24 tony.

Zanim zdjęto "rumuna" z ciągnika siodłowego, konieczne było przezstawienie 600-milimetrowej drezyny, na miejsce której ustawiono później Lyd2. Rozładunek lokomotywy trwał blisko dwie godziny. W operacji wzięły udział trzy kilkunastononowe dźwigi, które - dzięki zsynchronizowanej pracy - podniosły jednocześnie całą maszynę z naczepy TIR-a.


Galeria
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
Brak tytułu - Kolejka wąskotorowa w Rudach, www.kolejkarudy.pl
 

Gminny Ośrodek Turystyki i Promocji w Rudach
ul. Szkolna 1, 47-430 Rudy
tel.: +48 500 282 732
e-mail: kontakt@kolejkarudy.pl


 

 

© Gminny Ośrodek Turystyki i Promocji w Rudach
ul. Szkolna 1, 47-430 Rudy, tel.: 500 282 732

Projekt i wykonanie: Margomedia
Portal www.kolejkarudy.pl wykorzystuje pliki cookies, czyli tzw "ciasteczka". W przypadku braku akceptacji korzystania z plików cookies prosimy o opuszczenie strony.
Zamknij